Hľadaj

Kalendár pretekov

 Bežný pretek sa jazdí na 4 kvalifikácie a 3 finálové jazdy, každá po 5 minút, čo robí 35 minút prerušovanej jazdy. Osemhodinovka je viac ako 13 krát dlhšia jazda bez prestávky.

foto

  Dňa 4.8.2012 sa na trati v Modranke uskutočnil prvý osemhodinový pretek. Pre väčšinu účastníkov to bola veľká neznáma, keďže sme nemali žiadne skúsenosti s podobným typom preteku. Niekedy okolo apríla,  sa objavila prvá zmienka o tomto počine a my sme len mohli tušiť a tipovať čo všetko je potrebné pripraviť  na takýto dlhý závod.

   Bolo jasné, že musíme vyriešiť niekoľko otázok, ktoré sa bez praktických skúseností nedajú zodpovedať a aj to nám ešte nepovie presne, či bude naše rozhodnutie dobré. Tieto technické úlohy, určite vírili v hlavách všetkých zúčastnených jazdcov: chladenie motora, prevodový pomer, nastavenie auta, výmena baterky, výmena pneumatík.

  Pretek by sa konal aj za dažďa čo celý týždeň sľubovala predpoveď a nás táto skutočnosť nemala prekvapiť, čoho výsledkom bola krabička s regulátorom a príjmačom, ktorú v prípade dažďa utesníme a môže sa jazdiť aj na vode.

  Ráno o 7:00 sme dorazili na trať,  začali nabíjať baterky, nahodili predpísané gumy, testovali a ladili auto , ktoré nie a nie jazdiť tak ako by sme chceli.

  Pravidlá predpisovali karosériu áut GT a my sme s našou Toyotou Celicou nemali dostatočne dlhé zadné stĺpiky. Večer pred pretekom som improvizovane vyrobil z TT01 nové. Tie sme zlomili hneď na rannom tréningu, našťastie sa nám podarilo zohnať originál a trénovalo sa ďalej. 

  O 9:00 prebehla rozprava s fotením jednotlivých tímov a losovaním motorov. Každý vylosovaný motor bol označený. Po tomto krátkom „ceremoniále“, jednotlivé tímy zasadli do depa a montovali motor do auta, zabiehali a pripravovali sa na štart.

  Desiatou hodinou bola odštartovaná 8-hodinovka. jazdilo sa v štandardnom smere jazdy Modranskej dráhy a nikto netušil, čo bude o 1,2,3 hodiny jazdy. Vďaka rôznorodosti prevodových pomerov sa rýchlo vyformovalo poradie tímov. Úvod ešte viedol náš tím ERCE VYTAZY za Dr.Choholouškom no po prvej výmene baterky, sa poradie vymenilo. Akýkoľvek náskok, vôbec nič neznamenal. Tímy, ktoré museli v depe odstraňovať technické problémy,  výmena zhoreného motora, zodratý pastorok, polámané ramená z nárazu, postupne strácali kolá a boli doháňaní svojimi prenasledovateľmi.

  Naša ERCE partia musela riešiť len jeden krát uvoľnený zadný stĺpik uchytenia karosérie a popravovanie protidažďovej krabičky, ktorá sa definitívne odlepila niekde okolo 2:30 hodiny a s uvoľneným regulátorom a príjmačom sme dojazdili celý pretek. Výmena gúm mala značný vplyv na najazdené časy a tak prvá výmena, ktorú sme spravili po 2:15 hodine ukázala, že je potrebné meniť skôr. Z toho nám jednoduchou matematikou vyšla potreba 4 sád na 8 hodín. Novým gumám trvalo aspoň 10 kôl pokiaľ začali jazdiť a tak vždy zábeh bol balansovaním na hrane vykotiteľnosti :) . Baterka vydržala jazdiť niečo okolo 20 minút. Ak nám odjazdené kolá ukazovali 1 sekundový prepad času voči štandardným kolám, menili sme za novú.

  Výmena jazdca s každou výmenou baterky po asi 23 minút jazdy bolo príjemným tréningom v úvodných 4 hodinách, potom sa dostavili zatuhnuté prsty na vysielačke, unavené ramená, chodidlá, boľavé lýtka. Určite to bolo ku koncu preteku čím ďalej tým viac únavnejšie , no stále nás to bavilo a dojazdili všetky tímy.

  Nasadzovanie prevrátených alebo mimotraťových áut bolo buď niekým z prihliadajúcich sa jazdcov, alebo jednotlivými členmi tímov. A tak nebolo divu, že v rámci taktiky sa prevrátený jazdec nedočkal pomoci od prihliadajúcich a musel čakať na nahodenie od kolegov z vlastného tímu. Hlavne vedúci jazdci Dr. Choholoušek, museli pár krát zasahovať „šprintom“ až z depa.

  Okolo 6:30 hodiny sa vedúci tím Chocholouškovcov rozhodol k výmene motora. Oživili tak atmosféru a ponúkli tak priestor pre skrátenie náskoku nášmu ERCE tímu. Výmenu stihli za výborných 8 minút a podarilo sa im vrátiť na trať stále vo vedúcej pozícii s náskokom 24 kôl. Tento náskok si udržali až do konca.

  Konečné poradie bolo nasledovné:


1.    Dr. Chocholoušek                  1480 kôl ,  8:00:12.717 
2.    ERCE Vytazy                         1454 kôl , 8:00:20.212 
3.    OLD Star                              1351 kôl ,8:00:19.527 
4.    PSH Team2                           1339 kôl ,8:00:02.130 
5.    AARON Racing team Fotko    1263 kôl ,8:00:12.529 
6.    PSH Team 1.                        1213 kôl ,8:00:19.917  
7.    RC Hlohovcan                       1193 kôl ,8:00:04.026  
8.    Rasici                                  968   kôl ,8:00:16.135   

  Poradie sa po záverečnom vážení prvých 3 tímov zmenilo, a tak tím OLD STAR, s hmotnosťou pod 1350 gramov sa prepadol z 3 na 4 miesto. 

  Celkovo sa jazdilo férovo bez vážnych incidentov. Trať bola ráno dobre pripravená, vyčistená, nacukrovaná a všetci docenili zastrešenú novú tribúnu, čo v danom slnečnou úpeku pomohlo jazdcom príjemne jazdiť a zahorieť mohli len Jonsony.

  Ďakujeme  klubu RC AUTO Trnava, za usporiadanie tohto zaujímavého preteku a určite sa tešíme na ďalši ročník, ktorý bude ešte zaujímavejší, lebo teraz už každý tím vie na čo sa môže pripraviť a čo treba zlepšiť aby sme boli všetci o čosi lepší, rýchlejší.
 

  Poďakovanie patrí aj Peťovi a Pemimodel obchodu, ktorý obstaral predpísané motory a pneumatiky pre všetkých pretekárov. Na úkor svojho spánku nám ušetril robotu , zháňať si veci každý samostatne.

 

Fotogaléria Osemhodinovky

Autor: Majo, 13.8.2012