Hľadaj

Kalendár pretekov

   Vo štvrtok 17.1.2013 večer vyrážame za intenzívneho sneženia na 280 km cestu do českých Hrotovíc, kde sa od 18.1. - 20.1.2013 koná druhé kolo Euro Turning Series,  najväčšieho európskeho preteku rádiom ovládaných áut s obrovskou účasťou 330 jazdcov. Prečítajte si celý Majov článok, kliknite na tlačidlo "viac".

Foto, Video, článok na masters, Výsledky

   Vo štvrtok 17.1.2013 večer vyrážame za intenzívneho sneženia na 280 km cestu do českých Hrotovíc, kde sa od 18.1. - 20.1.2013 koná druhé kolo Euro Turning Series, najväčšieho európskeho preteku rádiom ovládaných áut s obrovskou účasťou 330 jazdcov.

   Rally jazda zasneženými českými vesničkami dáva zabrať Robovi fyzicky aj psychicky. Skok do hyperpriestoru cez snežné vločky sa nám nedarí a tak sa kocháme večernou snežnou krajinou, kilometre ubúdajú naozaj pomaly. O 22:00 konečne dorážame na ubytovňu a za podpory nápoja na povzbudenie červených krviniek preberáme taktiku nasledujúceho dňa. Večer na internete kontrolujeme zverejnený rozpis meraných tréningov nasledujúceho dňa, štartuje sa od 8:00. Medzi jazdami je 2 minútová pauza, väčšia prestávka ako ju poznáme z menších pretekov tu nie je. Takto dokolečka dokola až do 22:00. Bude to dlhý deň.

   V piatok ráno o 7 hodine vstupujeme do RC stánku, v ktorom strávime nasledujúce 3 dni. Vyzerá  presne ako to poznáme z internetu. Obrovská dráha, vysoká tribúna, všade plagáty známych RC značiek a depo, ktoré sa čoskoro začne plniť 300-tovkou jazdcov. Časový rozpis sa dodržuje veľmi presne a tak bude vychádzať prestávka medzi jazdami každého jazdca asi 2,5 hodiny. Občas sa aj toto zdá málo, hlavne keď začneme prelaďovať nastavenie auta na poslednú chvíľu. Prihlásime sa na registrácii, vyberieme pneumatiky a môže začať príprava áut. Robo brúsi karbón Danovou brúskou a vyrába si náhradný diel nad nárazník, ktorý je nevýhnutný, keďže mu už prasklo spodné plato a ďalší náraz by bol určte ten posledný. Majovi ranné kutilstvo vôbec nejde od ruky a tak kupuje tento diel v 15 metrov vzdialenom stánku Xray. Tréningy z našej trojice začína jazdiť prvý Majo, hneď v druhej rozjazde. Nový koberec zo začiatku toľko nedrží a auto sa na ňom šmýka,  no rýchlo sa nagumováva a každú rozjazdu sa jazdí stále s väčším gripom. Tu začína platiť, kto nešróbuje ten si nepojazdí. Skúšame všetko čo sa dá, čo nám kto poradí, hlavne z vedlajšieho slovenského tábora a čo je už odskúšané na trati. Jedna z najdôležitejších rád tohto dňa je zmena hustoty oleja v diferenciáli. Tým že sa bude trať čím ďalej tým viac nagumovávať, je toto nevyhnutné pre ďalšie jazdenie. Dano s Robom preto za asistencie Igora (a ako inak znova tiež neštandardného poskladania dielov) menia diferenciály vo svojich strojoch. Odjazdili sme 4 merané tréningy a Majova skupina stíha v dnešný deň aj prvú kvalifikačnú jazdu. Kvalifikácia sa zoraďuje podľa troch po sebe najrýchlejšie zajazdených kôl v tréningových jazdách. Halu opúšťame okolo jedenástej večer. Máme pocit, že sme si vôbec dobre nezajazdili, len sme veľa ladili  auto a dostať ho do uspokojivého stavu sa nám ho aj tak nepodarilo. Čistý čas jazdy v daný deň bolo 25 minút, no pri takom počte účastníkov sa to inak ani nedá naplánovať. Ale veď sme sem prišli hlavne pre zážitok vidieť jazdiť tých najlepších priamo pred našimi očami. Pomotať sa medzi stolmi a pozrieť sa im na prsty keď si pripravujú autá, opozerať ich výbavu a zapamätať si dačo z nastavenia, vidieť pripravené podvozky, karosérie. Pri pohľade na štartové pole je to predsalen viac výletný pretek ako pretek s ambíciami umiestniť sa v čele štartového poľa. Zazávodiť sa ale určite bude dať, pri takom počte pretekárov sa predsa musia nájsť aj takí, ktorí budú výkonnostne práve na našej úrovni. Robo s Danom po úpornom boji, každý vo vlastnej tréningovej skupine, zajazdili čas svojich 3 kôl na desatinu sekundy rovnaký, takže sa v celkovom poradí pred kvalifikáciami ocitli v umiestnení hneď za sebou. To u oboch, ale aj u ostatných ktorí ich poznajú, vyvolalo samozrejme úsmev na tvári a kde tu aj žartovné poznámky.

   V sobotu ráno sme prišli do haly na šiestu a máme k dispozícii pár voľných tréningových jázd. Záujemcov je veľa a tak Scotty (rozhodca a organizátor preteku) dáva jazdcom vždy asi 4 minuty jazdy a potom sa tribúna vystrieda ďalšími čakateľmi nastúpenými dole v dlhom rade. 
O 7:00 pokračujú kvalifikácie. Auto ide Majovi rovnako ako včera a tak s ním na radu klubových súputníkov nič okrem čistenia nerobí. V priebehu dňa sa podmienky na jazdu zlepšujú aj pre Majove auto  a podarí sa mu svoju kvalifikačnú jazdu dva krát vyhrať. Dano s Robom odjazdili tréningové kolá tesne za sebou a tak nerozlučne bojujú bok po boku v jednej kvalifikačnej skupine. Zrazu sú štyri kvalifikácie za nami a je večer. Usporiadateľ zaradí do dnešných jázd aj jednu finálovú jazdu, čo je potešenie pre všetkých, pretože tak každá skupina stihne odjazdiť všetky 3 finálové kolá. Na niektorých pretekoch sa totiž stáva, že z časových dôvodov jazdia 3 finálové jazdy iba tí najlepší, ostatní jazdia len 1 alebo 2 finálové jazdy. Tu prichádza do nášho depa jedna z najlepších technických rád celého preteku. Zaťažiť auto pod nárazníkom a posunúť ramená vzad. Výsledok je citeľný a viditeľný okamžite. Auto pekne sedí, je kludnejšie, má dostatok volantu - no radosť sa voziť. Finálovú jazdu štartuje Majo z 10 miesta, po skrumáži za prvou zákrutou sa úspešne výhýba všetkým havarovaným jazdcom a pokračuje na peknom 4. mieste. V priebehu jazdy sa mu podarí dostať sa na 2. pozíciu, no po chybách v druhej polovici jazdy je jeho konečné poradie štvrté miesto. Auto mu išlo najlepšie za celý pretek a skutočne si užil jazdu, je to na ňom vidieť. Na výraz v Majovej tvári po spomenutých úpravách nastavenia už netrpezlivo striehli Robo s Danom, v našom depe tak Robo okamžite začína s úpravou auta podľa rovnakého princípu. Dano váha, má len 20 minút a nechce sa mu. Tak sadá za stôl aj Majo a pomáha Danovi s nárazníkom, Dano si posúva ramená.  Za 10 minút je Danove auto hotové, Robovi to trvalo o 2-3 minúty dlhšie. Ešte sa zastaviť na technickej kontrole pred jazdou, kde zvážia auto, zmerajú napätie na baterke a skontrolujú svetlú výšku podvozku a už sa len zaradiť pod tribúnu a čakať na jazdu. Na poslednú chvíľu Dano zisťuje, že posunutím ramien teraz kolesá nezapadajú do otvoru pre kolesá v karosérii. Majo preto akčne so svojim liečeným kolenom krivká rýchlym tempom po nožnice, Dano s Robom následne zastrihávajú lexan karosérie a teraz by už všetko malo byť v poriadku. Odštartované, Roba vyšachujú hneď v prvej zákrute a jeho rozbeh do jazdy je tak zťažený a odchádza z poslednej pozície - jazdi sa tu akosi tvrdo, ani rozhodca nič nenamieta. Dano prefrčal skrumáž bez ujmy a ide dobre až do momentu, kedy spod tribúny vpáli doňho jazdec ktorého práve vypustili z odpykania si trestu stop&go. Ten vráža do zadnej časti Danovho auta, Danove auto chytá pri stlačenom plnom plyne pukličku, preletí 10 metrov nad kobercom a priamou strelou končí v zábradlí s nápisom Speed Passion. Dôsledok tohto počinu je dolámaná oska predného pravého kardanu a má na dnes dojazdené. Robo sa z posledného miesta dotiahne na svoju štartovnú pozíciu a končí na piatom mieste. Ďalší z našej slovenskej výpravy Jano Benetin jazdiaci v skupine s Robom a Danom nedojazdí z dôvodu uvoľneného kolesa. Zostáva nám len pripraviť si autá na ďalší deň a môžeme sa usadiť na postrannej tribúne, odkiaľ je dobrý výhľad na finálové jazdy tých najlepších.

   Za zmienku tiež stojí spomenúť fantastickú jazdu Modified B kde na prvom mieste jazdiaci Martin Hudy prenasledovaný zo vzdialenosti niekoľkých centimetrov mladým jazdcom Stadlerom predvádzali ukážkovú naháňačku. Klobúk dole pred Maťovými rukami a nervami, bola to nádherná jazda s výsledným udržaním si prvého miesta. Dnes to bola určite najkrajšia jazda dňa a vyslúžila si potlesk celého auditória.

   Je niečo pred polnocou a my sa môžeme spokojne pobrať na ubytovňu, kde opravným pokusom zapijeme Majove meniny a ako inak, tiež naše dnešné výkony.

   V nedeľ u ráno sme opäť nastúpení o šiestej v hale a trénujeme aspoň dve jazdy. Nastavenie auta zo soboty je stále výborné, vyzerá to že sme všetci našli ten správny setup, nie je preto čo meniť. Majo druhú finálovku nedokončí, keďže pri výmene ozubeného kolečka na motore omylom nedotiahol skrutky držiace motor a zodralo sa mu plastové hnané koleso. Ešte, že je medzi rozjazdami tak „málo“ času aby si to spravil poriadne. Majovu skupinu vedie Miloš Švihran, no po pretrvávajúcich problémoch s regulátorom končí v druhej polovici jazdy.
Robovi sa vydarí druhá rozjazda a končí na peknom treťom mieste. Je tu posledná finálová jazda a Majo škaredo vyráža auto niektorého zo súperov z dráhy, baterka súpera vyletí ako raketa z podvozku a skončí 10 metrov vzdialená od samotného auta. Podľa očitých svedkov toto ešte veru nevideli :).  Tým si Majo prilepil na seba vizitku dravého jazdca, na tribúne okamžite začuje rozčúlený cudzokrajný hlas jazdca s autom bez baterky. Majo dojazdí bez trestu, rozhodcovia si to nevšimli. Dano s Robom si to ale naopak všimli veľmi dobre a tak sa veľavravným poznámkam určite nevyhne. Milošovi to tentokrát vyšlo, regulátor vydržal a doviezol ho na prvom mieste, škoda len že iba v tejto v poslednej jazde. Robo s Danom nerozlučne končia tak ako väčšinu jázd v tesnom závese jeden za druhým. Pretek je ukončený. Pozrieme ešte B a A finále tých najlepších, pobalíme si veci a unavení vyrážame domov.

Celkovo sme skončili Robo 85 miesto, Dano 88 miesto a Majo 127 miesto (tesne pred Kokolom z Mariboru).

Majove slovo na záver: 
Séria ETS sú preteky na ktoré sa nedá ísť bez jazdeckých skúseností a sledujem, že aj moje 5 ročné sú ešte stále nepostačujúce. Tu je proste špička, ku ktorej priblížiť sa trvá hodiny, dni, roky tréningu. Ale chcel som to skúsiť a nebol som úplne posledný. Je to pretek, pri ktorom si za veľa peňazí užijete málo muziky. Na celkové náklady si v konečnom dôsledku pojazdíte skutočne málo. No zažijete tu úžasný kolotoč troch dní čistej RCečkariny, zajazdíte si v skupine s jazdcami, ktorí majú veľmi podobnú, priam rovnakú výkonnostnú triedu. Skúsite trať, ktorú v našich podmienkach nevieme dosiahnuť, trať nagumovanú s poriadnym „Ťahom“ - kde sa auto skôr preváti ako šmykne. Dozviete sa nové možnosti nastavenia, ktoré by sa na našich pretekoch asi ani nedali použiť - ale kto vie. Ale hlavne uvidíte naživo jazdiť tých najlepších jazdcov v Európe, čo ste doteraz obdivovali len na internete.

Foto, Video, Výsledky, článok na masters

PS: A keď budete jazdiť dosť zle a budete v úplne poslednej skupine :), môžete si potom povedať aspoň: 

„Nasadzoval ma Rheinard, Volker či Hagberg.“:)